,

Liikunta löysi paikkansa kolmivuorotyöläisen kalenterissa

Elämässä voi olla vaiheita, jolloin itsestään huolehtimiseen ei tahdo löytyä aikaa. Kiireinen työ ja pienet lapset tahdittavat arjen aikatauluja. Pienillä muutoksilla ja fiksulla aikatauluttamisella saattaa saada jo paljon muutoksia aikaan. Nelikymppinen hoitoalalla työskentelevä Tarja lähti liikkeelle pienryhmävalmennuksen avulla. Oma kuntosaliohjelma ja personal trainerin kanssa aikataulutettu harjoittelu toi ryhtiä ja rytmiä myös ruokailuun.

Olen nelikymppinen viiden lapsen äiti, vaimo ja hoito-alan ammattilainen. Työskentelen kolmivuorotyössä. Arki ison perheen kanssa on välillä äärimmäisen haastavaa, ja viikoittaisten kuntosalikäyntien mukaan mahduttaminen on tuntunut vaikealta. Syömisen säännöllisyys on ollut kateissa ja naposteluun on tullut sorruttua kerta toisensa jälkeen. Vettä olen juonut liian vähän päivän aikana ja kärsinyt jatkuvasta makeannälästä. Kuntosalilla olen käynyt satunnaisesti ja pääasiassa ryhmäliikuntatunneilla, koska kuntosalilla treenaaminen tuntui vieraalta eikä innostanut niin paljon.

Keväällä lähdin ensimmäisen kerran kokeilemaan miltä tuntuu treenata pienryhmässä. Ilmottauduin mukaan Cross-training kurssille, joka kantoi nimeä Summer Body 2015. Huhtikuun alkupuolella kokoonnuimme kymmenen hengen ryhmässä, jossa jokaisella oli mielessä omat tavoitteensa. Ryhmässä treenaaminen aluksi jännitti kovasti, mutta ryhmän henki oli hyvä ja huumoria löytyi kovankin treenin keskellä.

Itse koen ryhmässä treenaamisen kannustavaksi varsinkin sellaisina kertoina, kun voimat tuntuvat olevan täysin lopussa. Saan ryhmässä tekemisessä positiivista ”painetta” ja lisää taistelutahtoa. Odotan joka viikko innolla ryhmätreenejä.

Treenit ovat olleet vaihtelevia ja innostavia. Olemme testanneet mm. kehonpainoharjoittelua, hiittiä, paritreeniä sekä toiminnallista liikkuvuutta. Treenit ovat myös tehokkaita, ja aina löytyy vaihtoehtoja jos jokin liike tuntuu liian haastavalta. Oppeja olen voinut hyödyntää yksin treenaillessa ja näin salilla käyminen on saanut uutta intoa!

Pt-Katin kannustus ja periksiantamattomuus on ollut itselleni erittäin tärkeää ja motivoivaa. Positiivinen asenne treenaamiseen tarttuu ja raskaskin treeni on vedetty loppuun saakka. Sairaan kivaa siis! Parasta on keskinäinen luottamus – valmennuksessa puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Katin tekemä yksilöllinen treeniohjelma on ollut kattava ja monipuolinen. Olen saanut tukea ja neuvoja myös järkevään syömiseen, se kun luo haasteita kiireisessä arjessa. Nyt on takana pian kaksi kuukautta ensimmäisestä kuntotestistä, ja olo on pirteä ja yleinen vireystaso on korkeampi. Yöt nukun paremmin, ja olen saanut säännöllisyyttä ruokailuun hyvällä ohjeistuksella ja vinkeillä. Karkin syönti on jäänyt vain itselle luvattuun herkkupäivään, eikä veden juontikaan tunnu enää niin haastavalta. Saan mukavasti mahtumaan 3–4 treeniä viikkoon, kun vain merkkaan ne etukäteen kalenteriin.

Tätä voi todellakin kutsua elämäntapamuutokseksi. Etenen pienin mutta varmoin askelin. Riemunhetkiä on koettu kun pienemmät vaatekoot sopivat ylle. Tiputettuja kiloja on tähän mennessä kuusi! Myös aviomiehen antamaa kannustus on ollut todella tärkeää.

Tätä itsensä haastamisen ja voittamisen tunnetta voin todella suositella! Se onnistuu, kun oikeasti sitä haluat! Myös vaimona, ison perheen äitinä ja vuorotyöläisenä.
Tämän valmennuksen myötä on ajatus uudesta tavoitteesta alkanut hiipiä mieleen…

—Tarja, 40

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *