,

Mikko valloitti Andien vuoriston

 

50-vuotias Mikko oli haaveillut pitkään vaellusreissusta Andien vuoristossa. Hyväkuntoinen mies oli juossut ja hiihtänyt koko ikänsä. Kuitenkin varmistaakseen, että fyysinen puoli on kunnossa, hän päätti aloittaa harjoittelun neljän kuukauden ajan personal trainerin johdolla. Yllätyksenä Mikolle tuli se, että peruskunto rakennetaan maltillisemmalla juoksulla ja hiihdolla kuin hän oli tottunut. Lisäksi personal trainerin kanssa Mikko treenasi lihaskuntoa ja liikkuvuutta, ominaisuuksia, jotka raskaissa oloissa ovat nekin tärkeitä.

”Pitkäaikainen haaveeni on ollut vaellusreissu Andien vuoristoon, tavoitteena kiivetä myös vuorten huippuja. Varasin matkan sinne noin vuosi sitten. Matkaesitteessä mainittiin, että vaellus edellyttää hyvää kuntoa. Niinpä tehostin omia perinteisiä lajejani eli hiihtoa ja juoksua.

Noin puoli vuotta ennen matkaa alkoi kuitenkin jotenkin tuntumaan, etten ehkä ihan omin avuin saa kuntoani tarpeeksi kohoamaan. Harjoittelu junnasi paikoillaan. Niinpä yhtenä iltana istuin tietokoneelle ja googletin Oulun seudun personal trainereita.

Tarjontaa tuntui olevan kohtuullisen paljon, mutta suurin osa treenareista tuntui keskittyvän kuntosaliharjoitteluun – tai ainakin sen vaikutelman nettisivuilta sai, mikä ei ole minun juttu. Anu valikoitui aika pian varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, jolta asiaa tarkemmin alan kyselemään. Syynä etenkin Anun oma kestävyysurheilijatausta ja kyllä pirteät nettisivutkin vaikuttivat asiaan.

Lähetin hänelle sähköpostia ja eipä tainnut päivääkään mennä, kun Anu jo soitti ja sovimme ensimmäisen tapaamisen. Ensimmäisellä tapaamisella kävimme systeemit läpi ja meillä synkkasi heti, joten päätin kolmen kuukauden sopimuksen Anun kanssa allekirjoittaa. Homma lähti sitten käyntiin kuntotestauksella, jossa testattiin lihaskuntoa, liikkuvuutta ja minun tapauksessa kestävyyskuntoa Cooperin testillä, jota en ollut tehnyt sitten armeija-aikojen.

Testien jälkeen Anu laati minulle ensimmäisen kuukauden harjoitteet, jotka poikkesivatkin aikalailla siitä, mitä olin aiemmin tehnyt. Mukaan tuli liikkuvuusharjoitteita, lihaskuntoa ja sauvakävelyä, jota olin aiemmin karsastanut, mutta en todellakaan enää. Sauvakävelyn tekniikkaan pääsin kunnolla sisään yhdellä kymmenestä henkilökohtaisesta tapaamisesta, jotka kolmen kuukauden pakettiin kuuluivat. Tapaamisilla kävimme läpi mm. juoksutekniikkaa, lihaskuntoharjoitteita, (kotonakin pystyy tekemään melkoisen tehokkaita lihaskuntotreenejä, ilman monimutkaisia laitteita) keppijumppatreenejä, mäkiharjoittelua, ravinto-opastusta ym.

Suurin muutos omaan aikaisempaan harjoitteluuni oli harjoittelun monipuolistuminen. Ilman treeniohjeita olisin todennäköisesti juossut samaa lenkkiä enemmän ja vähemmän liian kovaa viikosta toiseen. Peruskuntoharjoittelu korostui ja oivalsin sen itsekin, että sillä se kuntopohja luodaan. Pitää malttaa tehdä lenkkejä matalilla syketasoilla. Kolme kuukautta kuluikin tosi äkkiä, niinpä otin vielä päälle kuukauden etävalmennuksen ikään kuin varmistukseksi, että tulee harjoitteet tehtyä.

Kokemukseni Anun valmennuksesta ovat erittäin myönteiset. Harjoitteluni laatu parani. Kun oli selkeät harjoitteluohjeet, joiden toteuttamista Anu mukavasti tsemppasi, ei ollut ihme, että sitten harjoittelukauden päätteeksi tehdyn toisen kuntotestin tulokset olivat paremmat kuin alussa. Vaellusreissuni onnistuminen ei ole kunnosta kiinni.

Kiitokset Anu tehokkaasta neljän kuukauden valmennuksesta!”

—Mikko, 50

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *