Liiallinen istuminen tappaa – aktiivinen arki pelastaa

Kuulostaako seuraava sinun päivältäsi?
Aamuaskareiden jälkeen istut autoosi ajaaksesi töihin, missä istut pyöreät kahdeksan tuntia muutamaa jaloittelutaukoa lukuunottamatta. Kiireisen ja stressaavan työpäivän jälkeen istut jälleen auton rattiin ja ajelet ehkä kaupan kautta kotiin.  Illallisen jälkeen saat ensimmäisen hengähdyshetken istumalla nojatuoliin seuraamaan suosikkisarjaasi. Ilta menee torkahdellen television ääressä, lisäenergiaa haet suklaasta ja kupillisesta kahvia.

Jo muutaman vuoden ajan meitä on valistettu siitä, että liiallinen istuminen ja passiivisuus tappaa. Aktiivisuus arjessa on vaivattomin tapa lisätä kiireiseen elämään lisää liikettä ja tätä kautta myös hyvinvointia. Paikallaan pysyminen tai vähäinen liikunta ovat itse kehittämiämme pahoja tapoja, joista pääsee eroon helposti pienillä teoilla. Tee suunnitelmallisesti töitä sen eteen, että saat jokaiseen päivään ja viikkoon ujutettua sopivasti liikettä.
Tässä aktiivisuuden lisäämiseen muutama todella helppo neuvo:

  • Vältä hissejä ja liukuportaita, ja valitse kävely auton sijasta.
  • Auton voit jättää parkkipaikalla tarkoituksella kauimmaiseen ruutuun.
  • Hyppää bussista pysäkkiä aikaisemmin pois.
  • Nouse työpisteeltä puolen tunnin välein avaamaan vartaloasi: pyörittele hartioita, käy kyykyssä pari kertaa ja avaa selkärankaa.
  • Käytä portaita aina kun se on mahdollista.
  • Katsele televisiota lattialla ja venyttele samalla.
  • Pidä työkavereidesi kanssa palaveri pihalla tai puistossa kävellen.
  •  Seiso bussissa – tämä käy myös tasapainotreenistä!

Haasta motoriikkasi ja leikittele kehollasi: kokeile vaikkapa pestä hampaat yhdellä jalalla seisten, juoda kahvia ”väärällä” kädellä, vaihtaa reppu toiselta olkapäältä toiselle, odotella bussia vaihdellen painoa jalalta toiselle – mahdollisuudet ovat loputtomat!

Viemällä sinulle mieluisia ja arkeesi sopivia tekoja jokaiseen päivään arkiaktiivisuutesi kasvaa huomaamatta. Arkiaktiivisuuden pienet teot ovat helpoin tapa tuoda kiireiseen aikatauluun hieman liikuntaa.

Lähde: 30 askelta toimivaan kehoon ja mieleen, Jarno Härkönen, Kirsi Tikka, Fitra Oy, 2016

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *