, ,

Haasteena erilaiset työajat

 

Työajat tuovat omat haasteensa ateriarytmiin. Erityisesti kiire ja työn tunteminen valintoja rajoittavana tekijänä vaikuttavat negatiivisesti ravitsemuskäyttäytymiseen. Kuntoilija, joka tekee vuorotyötä, haastaa itsensä ateriarytmin lisäksi myös muilla tavoin. Vuorotyö, erityisesti sellainen, jossa tehdään myös yöllä töitä, vaikeuttaa tuottavan harjoittelun tekemistä ja altistaa monille terveysriskeille. Vuorotyöläisen on entistä tarkemmin pidettävä huoli ateriarytmistään.

Väsymys saattaa heikentää syömisen hallintaa ja aiheuttaa epäsäännöllistä sekä epäterveellistä syömistä. Vuorokausirytmin häiriintymisen vuoksi vatsavaivat yleistyvät ja riski sairastua muun muassa sydän- ja verisuonisairauksiin lisääntyy. Lisäksi epäterveellinen ruokavalio on yöaikaan terveydelle haitallisempaa kuin päivällä.

Tässä on listattuna muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon eri työvuoroissa ravitsemuksen kannalta:

Päivävuoro

  • Syö monipuolinen aamupala
  • Lounasaikaan kasaa itsellesi lautasmallin mukainen lämmin lounas tai monipuolinen ja energiamäärältään riittävä eväsateria
  • Työpäivän jälkeen kannattaa syödä kevyt lämmin ateria tai monipuolinen välipala
  • Pääaterioiden lisäksi iltapäivällä olisi hyvä nauttia välipala ja illalla iltapala

Iltavuoro

  • Syö monipuolinen aamupala
  • Päivän pääateria olisi hyvä syödä lounasaikaan ennen töihin menoa
  • Työpäivän aikana kannattaa syödä kevyt lämmin ateria tai monipuolinen eväsateria
  • Pääaterioiden lisäksi on suositeltavaa syödä illalla työpaikalla monipuolinen välipala ja vielä ennen nukkumaanmenoa kevyt iltapala

Yövuoro

  • ”Aamupala” tulee syödä, kun herää
  • Päivän pääateria tulee syödä ennen työvuoroa päivällis- tai illallisaikaan
  • Yövuoron aikana kannattaa nauttia kevyt lämmin ateria tai monipuolinen eväsateria ja kahvi ennen kello 01.00
    • Hyviä valintoja ovat kirkasliemiset keitot, puurot ja täysjyväleipä
    • Runsasenergisiä aterioita on syytä välttää, koska ne väsyttävät ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja
  • Kofeiinipitoisten juomien nauttiminen kannattaa ajoittaa työvuoron alkupuolelle
  • Aamuyöllä (noin klo 03–04) välipalaksi voidaan nauttia esimerkiksi mietoja hedelmiä ja rasvatonta jogurttia tai viiliä
  • Yövuoron jälkeen ennen nukkumaan menoa tulee syödä välipala/iltapala

 

Lue lisää kirjasta Syö, liiku ja kehity.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *