Erotatko nälän ja mielihalun?

Painonpudotuksessa tai painonhallinnassa käydään paljon keskustelua siitä, mitä ihmiset syövät ja unohdetaan usein se ajatus, että miksi ihmiset syövät. On toki aina perusteltua miettiä mitä suuhunsa laittaa sillä usein ylipainon takana on vain puhtaasti huonoja ruokavalintoja, jolloin syödään pääsääntöisesti energiatiheää, mutta hyvin ravintoaineköyhää ruokaa. Jokapäiväiset ruokavalinnat voivat olla täysin tiedon puutetta ja osaamattomuutta valita sellaista vaihtoehtoja, jotka tukisivat painonhallintaa. Mutta sen lisäksi, että mietimme mitä syömme, tulisi myös kiinnittää huomiota siihen, miksi syömme. Tyypillisesti ajatellaan, että syömiseen on kaksi syytä: nälkä ja mielihalu. Nämä kaksi syytä on myös erittäin helppo sekoittaa toisiinsa.

Tutkimusten mukaan ylipainoisilla ei usein ole taitoa erottaa nälkää ja tunnetta ”tekis mieli jotain” toisistaan. Rajan veto ei toki ole helppoa, mutta nyrkkisääntönä voisi ajatella, että nälkä kumpuaa ihmisestä sisältä päin fysiologisesti ja ajatus, että ”tekis mieli jotain” ihmisen ulkopuolelta, käytännössä esimerkiksi nähtäessä herkullista ruokaa tai haistaessa tuoreen leivän tuoksun. On siis tärkeää hetkeksi pysähtyä miettimään, miksi on aikeissa aloittaa syömisen, onko kyseessä todellinen nälkä vai vaan halu syödä jotain. Usein tiedostaminen riittää siihen, että omaa syömistään pystyy paremmin säätelemään.

Sisäisiä viestejä säätelevät myös ääreis- ja keskushermosto. Ääreishermostoon kuuluvat mm. ruuansulatuskanavassamme sijaitsevat signalointijärjestelmät, joihin luetaan myös esimerkiksi haiman erittämä insuliini ja sen aikaansaamat vasteet kylläisyysmekanismissa. Insuliinin päätehtävä on auttaa glukoosia kulkeutumaan verenkierrosta kohdesoluihin, mutta insuliinilla on myös syömisen säätelyyn liittyviä tehtäviä, sillä aivoissa insuliini aikaansaa kylläisyyden tunnetta.

Mielenkiintoista on, että insuliinia alkaa erittymään haimasta jo siinä vaiheessa kun edes ajattelemme ruokaa. Herkullinen ajatus tai tuoksu aikaansaa meissä välittömiä fysiologisia reaktioita, syljen eritys kiihtyy ja aivot saavat ensimmäiset signaalit siitä, että kylläisyysmekanismeja olisi jos syytä alkaa herättelemään. Ensireaktion jälkeen, mekanismien käynnistyminen kestää yksilöstä riippuen kuitenkin oman aikansa. Mikäli runsaan herkkupöydän äärellä, vesi kielellä aloitamme syömään ja teemme sen liian nopeasti, eivät syömisen lopettamiseen pakottavat kylläisyyssignaalit ehdi toimia riittävän ajoissa. Mikäli emme muilla keinoilla kiinnitä syömämme ruuan määrään mitään huomiota, lopputulemana tällaisesta tilanteesta on ähky. Rauhallinen syömistahti ja riittävä pureskelu takaavat, että mekanismit ennättävät ehkäisemään liikasyönnin, kuitenkin riittävästi aikaansaaden normaalin ja hyvän kylläisen tilan.

Myös ihmisen nenällä, suulla ja nielulla on tärkeä merkitys syömisen säätelyssä. Hyvänä esimerkkinä on herkistyminen eri mauille. Jokainen varmasti tietää makueron sen levyn ensimmäisen ja viimeisen suklaapalan välillä. Tapahtuu kyllääntymistä, joka tarkoittaa, että totumme tietyn ajan päästä samaan makuun, kyseisen maun miellyttävyys vähenee ja tästä johtuen lopetamme jossain vaiheessa syömisen kokonaan. Ylensyönnissä ongelmana on, että lautaselta löytyy paljon eri ruoka- ja makuaineita, jolloin yhteen makuun kyllääntymistä ei pääse tapahtumaan. Tätä mekanismia käytetään paljon myös elintarviketuotekehittelyssä.

Seuraavan kerran kun menet käymään kaupassa, laske yhteen karamellipussit, jotka sisältävät montaa eri makua ja vertaa määrää niiden karamellipussien määrään, jonka sisältä löytyy vain yhtä makua. Ei ole hankala ynnätä, miksi toisia myydään paljon enemmän. Suu-nenä-nielualue on vain pieni osa koko säätelykompleksissa. Sen lisäksi signaaleja lähetetään mm. mahalaukusta ja suolistosta, josta ne kulkeutuvat keskushermostoon ja hypotalamukseen, joka toimii ikään kuin kapellimestarina koko säätelyorkesterille.

 

Lue 5-osainen artikkelisarja ”Ravitsemusmuutoksen esteet” Trainer4Youn tietopankista.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *