Eroon pömppövatsasta

Vatsan pömpöttäminen on yleinen ongelma ja siihen on käytännössä kolme syytä, joita ovat liiallinen lämpöeristekerroksen määrä, vatsan turvotus sekä tukilihasten heikkoudesta johtuva pömpötys. Nämä kaikki ovat onneksi melko helposti korjattavia ongelmia. Tässä näet esiteltynä muutaman toimivan ratkaisun:

 

Liiallinen ihonalaisrasvakudoksen määrä

Yleisin syy pömppövatsaan on luonnollisesti liiallinen elintasorasvan kertyminen vatsanahan alle. Ensimmäinen askel kohti timmiä vatsaa on siis rasvaprosentin pienentäminen. Vaikka lämmöneristekerroksen määrä olisi vähäinenkin, ei se kuitenkaan takaa erottuvaa sixpackia. Lihasmassan puute ja jännejuovien symmetrisyys sekä erottuvuus vaikuttavat voimakkaasti vatsapalikoiden näyttävyyteen. Lihasmassan kasvattaminen onkin ratkaisu, kunhan rasvakerroksen määrä ei ratkaisevasti kasva lihaksia hankittaessa. Lihasmassan lisääntymisen seurauksena vatsapalikoista tulee siis erottuvammat ja olemassa olevan rasvan määrä jakaantuu myös suuremmalle pinta–alalle.

 

Vatsan turvotus

Vatsan turvotus voi johtua useammastakin ravitsemuksellisesta syystä ja joskus lääkärissä käynti saattaa olla paikallaan. Onneksi muutamilla nikseillä myös vaivan kotihoito onnistuu helposti. Pömppövatsan selättämiseen sekä timmimmän vatsan hankintaan suosittelemmekin suoraviivaisesti seuraavia ravitsemuksellisia toimenpiteitä, joista hyötyvät kyllä kaikki muutkin.

  • Vähennä höttöhiilareiden kuten sokerin määrää ruokavaliossasi.
  • Lisää ruokavalioosi runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
  • Lisää maltillisesti myös hyvälaatuisen proteiinin määrää ruokavaliossasi.
  • Suosi viljatuotteista tummia, runsaskuituisia ja rouheisia vaihtoehtoja.
  • Vältä alkoholi– ja sokeripitoisia juomia.
  • Pyri vähentämään stressin aiheuttajia ja nuku sekä lepää riittävästi.
  • Suosi vähärasvaisia liha– ja maitotuotteita sekä vältä tietoisesti piilorasvoja.

 

Heikoista tukilihaksista johtuva ryhtiongelma

Muista, että pinnallisen panssarin lisäksi myös syvien vatsalihasten kunto vaikuttaa voimakkaasti vatsan litteyteen, ryhtiin, edustavuuteen ja hyvinvointiin. Muista siis keskittyä vatsarutistusten lisäksi vinojen vatsalihasten treenaamiseen sekä syvien vatsalihasten aktivointiin.

Esimerkiksi lanneselän notkon korostuminen on melko yleinen vaiva, joka näkyy asennossa ja kävelyssä pyllyn työntymisenä taakse päin, mikä saa vatsan pullottamaan edessä. Luonnollinen, pieni notko tulisi jokaiselta alaselästä löytyä, mutta korostuessaan se saa vatsan näyttämään pömpöttävältä. Hyviä harjoitteita korostuneen notkon korjaamiseen ovat etenkin syviä vatsalihaksia treenaavat liikkeet. Seistessä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että vedät hieman napaa sisään ja viet häntäluuta kohti lattiaa.

Litteän vatsan aikaansaamisen kannalta on oleellista muistaa pitää hyvä keskivartalon tuki kaikissa liikkeissä, jolloin itseasiassa jännitämme meidän poikittaista vatsalihasta. Se on syvin vatsalihaksemme, jonka jännittymiseen riittää kevyt jännitys, mielikuva navan vetämisestä selkärankaan.

 

Lisää vinkkejä vatsalihasten treenaamiseen saat kirjasta Treenaa terve ja timmi vatsa.

0 vastausta

Jätä vastaus

Onko sinulla jotain lisättävää?
Liity keskusteluun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *